Villkor

Köpvillkor

Definition
Living Furniture AB nämns i dessa villkor som Living.

Beställning
Alla beställningar som görs på Livings webplats är bindande. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt medför att Living lider ekonomisk- eller annan skada kommer att polisanmälas. IP-numret för den dator beställningen görs loggas och lämnas till polisen i samband med en polisanmälan. Personer under 18 år är ej berättigade att beställa från Livings webplats utan målsmans medgivande.

Pris
Samtliga priser är inkl 25% moms. Vi reserverar oss för eventuella prisändringar pga ändrad moms eller stora förändringar i inköpspriserna tex valutakursändringar. Vi reserverar oss också för felskrivningar.

Expedition och frakt
Frakt sker normalt till beställarens angivna adress och aviseras i förväg. Varorna levereras till ytterdörr eller trappuppgångsdörr, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. I vissa fall levererar vi via företagspaket/postpaket. Leverans sker då till av posten anvisat uthämtningsställe.
Observera att vår frakt inte inkluderar inlastning av varorna i fastigheten, det ombesörjer du själv som kund. Fraktvillkoren gäller endast inom Sverige.

För leverans utomlands vänligen kontakta butiken-040-23 68 30.

Leveranstider
Lagervaror skickar vi normalt inom 3-4 arbetsdagar efter det att vi fått din beställning.
Ej lagerförda varor har varierad leveranstid. Standardsortimentet levereras normalt inom 4-6 veckor. Om du beställer flera produkter med olika leveranstider skickas varorna när samtliga produkter ankommit vårt lager.
Möbelleverans till öar sker endast till de med broförbindelse.

Leveransförseningar
Om leveransförseningar eller avvikelse uppstår utifrån din preliminära leveransvecka meddelar vi dig via e-mail eller telefon. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.

Betalning
Living erbjuder följande betalningsalternativ i webshopen.
Dibs erbjuder säkra kortbetalningar VISA kort, MASTER card och DINERS
SEB Direktbetalning, faktura eller delbetalning.

Ångerrätt & distansavtalslagen
Som webkund har du ångerrätt enligt distansavtalslagen. Ångerrätten gäller inom 14 dagar. Ångerfristen gäller fr.o.m den dag du mottagit varan. Du har rätt att öppna och kontrollera varan. Enligt nämnd lag gäller också att varan ska återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Efter det att du skickat tillbaka varan, alltid i dess originalförpackning, betalar Living tillbaka det du ursprungligen betalt för varan. Du förpliktigar dig själv att stå för transportrisken och returfraktkostnaden. Eventuella returer ska alltid skickas som företagspaket. Vänligen kontakta butiken om retur av varor blir aktuellt.

Undantag från ångerrätten

Vid köp av varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel gäller inte ångerrätten. Det kan exempelvis gälla varor som är beställningsvaror, alltså varor som normalt inte finns i vårt sortiment.

Ångerrätten gäller endast konsumentköp. Om du handlar i egenskap av näringsidkare så gäller inte ångerrätten eller annan konsumentskyddande lagstiftning. Med näringsidkare avses en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten.

Transportskador
Eventuella transportskador som upptäcks i samband med leverans ska påpekas till leverantören och skadan ska dokumenteras på fraktsedeln. Kontrollera därför godset noga vid leverans. Skulle det upptäckas att godset är skadat fast emballaget är helt bör skadan anmälas inom 3 arbetsdagar till transportören. Var noga med att få en skriftlig bekräftelse på skadan och ett skadenummer. Maila en bild på den skadade produkten till reklamation@living.se ange ert ordernummer, skadenumret ni fått från transportören samt sändningsnr/fraktsedelnummer.

Reklamation
Vid eventuell reklamation, pga skada på produkten kontaktas kundtjänst. Hanteringen av er reklamation underlättas om skadan fotograferas och mailas till reklamation@living.se ange ordernummer, fraktsedelnummer och en kort beskrivning av felet. Vid eventuell tvist följer Living ARNs (Allmänna Reklamations Nämndens) rekommendationer.
Reklamationsrätten gäller inte:
om produkten har förvarats, monterats eller använts felaktigt eller om produkten har missbrukats, förändrats eller rengjorts med felaktiga metoder eller med felaktiga rengöringsmedel
normalt slitage, skråmor eller skador orsakade av stötar eller olyckor. Ej heller om produkten har placerats på olämpligt ställe.

Personuppgifter
När du beställer varor eller registrerar dig för nyhetsbrev hos Living uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Vi försäkrar att vi inte kommer att sälja eller överlåta dina personuppgifter till tredje part.

Övrigt
Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning. Färgavvikelser pga att bildåtergivningen kan variera på olika bildskärmar. Vi förbehåller oss rätten att det kan förekomma vissa fel i prissättning, måttsättning, texter samt tryckfel. Observera att alla varor som visas i webbutiken inte nödvändigtvis visas i Livings butiker.

SveaWebPay Faktura:
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Living Furniture AB överlåtna till Svea Ekonomi AB. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar med 35 kr faktureringsavgift. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso

SveaWebPay Delbetala:
Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Har du några frågor så kan du ringa 08-51 49 31 13 för närmare information.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 395 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.

 

google7dc6fda73a248394.html

Allmänna villkor.

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation